woensdag 9 oktober 2019

Taartdiagram

Is het omdat Jana ondertussen naar het secundair gaat en Lukas worstelt met de automatisering van schrijven en rekenen? Of geeft de internationale school echt wel veel en moeilijk huiswerk? Ik weet het niet.

Wel dat dit één van de redenen is waarom ik blij ben dat ik hier geen betaalde job heb... Na school heb ik tijd en mentale ruimte om met de kinderen rond de tafel te gaan zitten en te helpen waar nodig.

Niet dat ik het huiswerk in hun plaats maak. Ik help hen door op foutjes te wijzen. 'Denk nog eens goed na...' Ik vraag of ze het wel begrijpen. 'Kun je mij dat in je eigen woorden - of gewoon in het Nederlands uitleggen?' Ik kijk hun planning na. 'Wat moet tegen morgen gebeuren? Heb je later deze week nog toetsen?'

Ik moedig hen aan om duidelijk te schrijven. 'In je eigen notities mag je ook kleuren gebruiken, onderlijnen, tekeningen maken.' En prijs om wat ze goed doen. Al is het maar die extra inspanning die ze - vermoeid na een intense uren op school - toch maar telkens weer leveren.

Af en toe wordt het zelfs gezellig. Dan verzint Lukas een slim en grappig vraagstuk en bedenk ik ter voorbereiding van een toets allerlei vragen, allemaal zo origineel mogelijk.


Ellen is a stay at home mom. Make a pie chart and frequency diagram that show how she spends her time. Not taking into account the weekend, Ellen usually writes two days a week. On average she spends one day a week teaching her children Dutch and French. The remaining days are dedicated to household jobs, reading and computer work, all these three activities equally devided over time.